Rano czy wieczorem, może popołudniu? Czy to prawda, że nocą nikt nie przeczyta Twojego posta? Jak prowadzić fanpage, aby był popularny? Sprawdź!

Pamiętam, że jeszcze niedawno sama poszukiwałam odpowiedzi na te pytania w Internecie. Najczęstszą odpowiedzią była magiczna godzina:

Złota 11:00

coffee-cup-mug-cafe

Niby olśnienie. A potem zaczęłam pracować w social media. Dlaczego godzina 11:00 jest tak popularna? Cóż, jeżeli nasi odbiorcy to osoby pracujące, to zasadniczo właśnie wtedy już zdążyli zrobić najpilniejsze sprawy w pracy, zaparzyli kawę i mogą opieprzać się na Facebooku.

Dlaczego nie warto postować o 11:00?

Bo tak postują wszystkie pseudo “social media ninja” (nie cierpię tej nazwy!). Czyli o 11 większość walli przeżywa zatrzęsienie, z którego przeciętnemu człowiekowi trudno się otrząsnąć. Szansa pominięcia Cię o złotej godzinie jest dużo większa, aniżeli wtedy, gdy post opublikujesz chwilę wcześniej lub później.

Co mówią badania?

photo-1433840496881-cbd845929862

Że lepiej na Facebooku pisać wieczorami. Wtedy ruch jest większy, ludzie nie pracują i przeglądają sobie Facebooka. Czy jest to złota zasada? Również niekoniecznie. Owszem, statystyki pokazują jednoznacznie, że wieczory są lepsze pod względem klikalności, ale treść ma znaczenie. Jeżeli opublikujesz post, który będzie odnosił się do długiego artykułu, szansa na to, że ktoś go przeczyta, jest bardzo mała. Wieczorem wolimy krótkie, śmieszne treści, najchętniej obrazkowe. Artykuły wolimy czytać w pracy. Wieczorem oglądać filmy, YouTube lub zdjęcia. Zasięg więc może być spory, ale jeżeli zależy nam na promocji jakiejś dłuższej treści – może być trudniej się z nią przebić.

Najlepszy dzień?

calendar-771597_1280

Bezapelacyjnie weekendy. Najlepiej niedziela, bo w sobotę wiele osób wyjeżdża, spędza czas offline lub ma kaca. W niedzielę kac jest tym większy, stąd wzrasta szansa na hejty od zmęczonych życiem użytkowników. Niedzielami nietrudno o lepsze zasięgi, ale szansa shitstormu jest również nieporównywalnie większa. Godziny? Cały dzień jest w porządku, jednak pamiętaj, że ludzie wstają późno. Niedziela zaczyna się od 13, wcześniej normalni ludzie śpią/dogorywają w łóżkach.

Jak więc ustalić godzinę publikacji?

Wszystko, co powyżej opisałam, to ogólniki, o których przeczytasz na większości serwisów dotyczących social media. Jaka jest moja rada?

Zaprzyjaźnij się ze statystykami.

Nikt nie ma szansy lepiej poznać Twoich odbiorców, niż Ty i osoby z dostępem do Twojego konta. Zobacz, w jakim są wieku (Statystyki > Osoby). Dzieciaki i studenci dzienni wchodzą w innych godzinach na Facebooka, niż absolwenci i rodzice. Wejdź też w zakładkę Statystyki > Posty. Tam zobaczysz jak kształtuje się Twój zasięg w ciągu dnia. Strzelam, że ok. 22 jest całkiem wysoki, to normalne. Często zasięgi spadają w okolicach 15-17, jeżeli Twoi fani pracują, to są to godziny, kiedy wracają do domu.

Zakazana noc?

Twoje statystyki zapewne pokazują, że mniej więcej od 22 do 6 na Twoim fanpage’u dzieje się niewiele. Czy publikowanie w tych godzinach jest zatem zbrodnią? Cóż, Edge Rank Facebooka zawsze znajdzie sposób, abym odpowiedziała: niekoniecznie. Social media są zarządzane często przez pracowników biur, więc aktywność wielu fanpage’y jest realizowana w godzinach 8-16. Wieczorami ruch na Facebooku jest dużo mniejszy, co sprawia, że mamy mniejszą konkurencję. Nie bój się więc opublikować czegoś nawet po 22. Nie tylko dlatego, że zobaczą go osoby, które prowadzą nocne życie, ale też dlatego, że Edge Rank (algorytm Facebooka), może podbić Wasz post i ponownie pokazać go użytkownikom rano.

A teraz zapomnij o tym wszystkim

Edge Rank można opisywać godzinami, tak samo zalecenia dotyczące publikacji. Jeżeli nawet zrobisz wszystko prawidłowo, nie gwarantuję Ci, że Twoje posty będą miały satysfakcjonujące zasięgi. Dlaczego?

Po pierwsze dlatego, że Edge Rank to matematyka, ale dla zwykłego użytkownika jest to loteria. Nie jesteś w stanie zawładnąć Edge Rankiem, jeżeli nie zadbasz o treść. Banał, prawda? Ale jeżeli opublikujesz treść, na którą użytkownicy zareagują – obroni się post opublikowany nawet wbrew wszystkim przykazaniom social media. Możesz też Edge Rank traktować jak boga, a ten potraktuje Cię plagą egipską i ciszą na fanpage’u.

Jeżeli masz pytania dotyczące Facebooka, pisz – chętnie Ci pomogę!

Sprawdź też inne posty z #SocialMediaWtorek