Jak zacząć, aby dobrze skończyć?
Internety mieszają ludziom w głowach w czasach, gdy nikt już nie uczy w szkołach etykiety! Na angielskim jeszcze wspomni się uczniom o Dear Sir or Madame, ale później jest już tylko próżnia i modlitwa, aby list nie pojawił się na maturze z polskiego. Jak napisać e-mail, aby się nie wygłupić?
Sprawna komunikacja to klucz do sukcesu. Ale najpierw musisz uzmysłowić sobie problem. Nie ma recepty na sprawne maile w 3 zdaniach, dlatego skup się na powitaniu, ale:
Nie witaj się!
Witać można w swoich progach, a to Ty bezwstydnie włazisz komuś na skrzynkę. Twój rozmówca może Ci odpowiedzieć “Witam,” – Ty nie. Zanotuj punkt pierwszy – „Witam – skreśl”.
Dzień dobry,
Lubię tę formę, nawet jeżeli odczytam tak zatytułowany mail w środku nocy, nie razi mnie ona. Jest bezpieczna i uniwersalna – pasuje zarówno w wiadomości do promotora, pracodawcy czy klienta. Jest serdeczna, niezbyt oficjalna, ale jednocześnie nie jest niegrzeczna. Neutralny, dobry wybór. Pamiętaj, że po „dzień dobry” stawiasz przecinek, enter i zaczynasz pisać małą literą. Nie wielką!

blt & flatbreads || na dwoje babka wróżyła
Szanowni Państwo,
Nadużywałam tego zwrotu podczas traumatycznego okresu w moim życiu, kiedy pracowałam w kancelarii. Prawnicy to analfabeci, więc nie bierzcie z nich przykładu. Szanowni Państwo sprawdzi się w mailu, gdzie wnosisz o przywrócenie na listę studentów lub starasz się o odszkodowanie od ubezpieczyciela. Kiedy indziej – totalnie nieprzydatne.
Cześć!
Jeżeli jesteś starzejącym się pracownikiem działu kreatywnego w korpo, nosisz Ray-Bany i czerwone Conversy, to pewnie tak rozpoczynasz każdego maila. Nie neguję, „cześć” oczyszcza atmosferę, spuszcza ton. W teorii, inicjatywa przejścia na “cześć” powinna pójść od osoby starszej albo wyżej postawionej. W praktyce – jeżeli czujesz się zajebiście, możesz być na cześć z prezydentem.
„Amando, /Pani Amando,”
Równie bezpieczne, jak dzień dobry. Sprawdza się również z osobą, z którą często mailujecie i nie wypada już każdego maila rozpoczynać grzecznościową formułką. Ton jest neutralny, chociaż ja nie cierpię, gdy ktoś zwraca się do mnie odmianą w wołaczu. Zazwyczaj tak wyglądają maile między współpracownikami na niskiej stopie zażyłości.
Wiesz już, jakie masz możliwości rozpoczynania maili. Co jednak z treścią maila, jego zakończeniem, wezwaniem do działania czy tematem? Sprawdź pod tagiem: #SprawnyMail.
Comments